v-bratislavskom-kraji-pribudli-tisice-novych-miest-pre-skolakov-a-skolkarov

V Bratislavskom kraji pribudli tisíce nových miest pre školákov a škôlkarov

V Bratislavskom kraji pribudli za posledné tri roky tisíce nových miest pre školákov a škôlkarov. V rámci projektov bola ako posledná oficiálne otvorená základná škola Kataríny Brúderovej v bratislavských Vajnoroch pred pár dňami. Do rekonštrukcií škôl išli milióny eur, prevažne z eurofondov. Čo dosiahli kraj a ministerstvo investícií spoločne? Je týmto vyriešená kritická situácia s nedostatkom miest v školách? Prečo tento problém vlastne vznikol a čo bude nasledovať?

V Klube komunálnej politiky s hosťami Rádia Slovenska o tom hovorili analytik Inštitútu regionálnej politiky BSK Peter Jesenský a riaditeľka základnej školy Ostredková v bratislavskom Ružinove Erika Drgoňová. Moderovala Simona Beňová.

Vypočujte si rozhovor na rádiu Slovensko:

https://www.rtvs.sk/radio/archiv/11447/2415167

Nedostatok kapacít v školách je v kraji už dlhodobý problém. Mestá a obce často nemajú dostatočné finančné prostriedky na rozšírenie kapacít. Jednou z možností sú aj eurofondy. Celkový balík bol 63 miliónov. Ako boli tieto peniaze prerozdelené?

Peter Jesenský:
Pôvodne bola alokácia vo výške 42 miliónov, ale po komunikácii s ministerstvom bola zvýšená na 63 miliónov. Tento balík bol určený na zvyšovanie kapacít základných škôl v Bratislavskom kraji.

A čo sa týka materských škôl, išli tam nejaké peniaze?

Peter Jesenský:
Áno, v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu boli vyhlásené výzvy na zvyšovanie kapacít materských škôl, kde sa investovalo približne 35 miliónov eur.

Hovoríme teda o projektoch pre 26 základných škôl a 29 materských?

Peter Jesenský:
Presne tak, 26 základných a 29 materských škôl.

Tieto projekty sú už na konci. V piatok sa slávnostne otvorila posledná z rekonštruovaných škôl, základná škola Kataríny Brúderovej vo Vajnoroch. O koľko sa zvýšili kapacity?

Peter Jesenský:
Podľa našich analýz, ktoré sme robili v rokoch 2018 a 2019, sme identifikovali, že chýba približne 360 kmeňových tried pre základné školy a 2 500 miest pre materské školy. Vďaka výzve REACT sme dokázali vytvoriť 355 kmeňových tried a približne 2 800 miest v materských školách.

Zvyšovanie kapacít na školách
Peter Jesenský

Ako sa využili eurofondy? Išli len na nové triedy, alebo aj na niečo iné?

Peter Jesenský:
Jednalo sa o komplexné projekty, ktoré zahrňovali nielen nové triedy, ale aj rozšírenie jedální, kuchýň, športovísk či vonkajších priestorov. Cieľom bolo vytvárať moderné a funkčné školy, ktoré budú slúžiť aj v budúcnosti.

Z balíka peňazí čerpala aj základná škola Ostredková. Pani Drgoňová, ako ste využili eurofondy?

Erika Drgoňová:
Nechcem si prisvojovať zásluhy, pretože celý projekt viedol starosta Ružinova, pán Chren. Vypočul naše volania o pomoc a podarilo sa vybudovať nové triedy. Tiež sme získali novú telocvičňu a vonkajšie športoviská. Sme veľmi vďační za tento projekt, ktorý nám pomohol vyriešiť nedostatok miest.

Keď som si pozerala financovanie, niektoré školy čerpali aj viac ako 2 milióny eur. Aké prostriedky ste mali vy?

Erika Drgoňová:
Naša škola to v podstate nestála nič, pretože všetko bolo pod gesciou zriaďovateľa. Je to projekt, ktorý možno stál viac peňazí, ale ide o školu 21. storočia s najmodernejšími technológiami, ako je rekuperácia vzduchu, stropné chladenie a podlahové kúrenie.

Pán Jesenský, ako hodnotíte využitie týchto prostriedkov?

Peter Jesenský:
Mestá a obce sa snažili využiť peniaze čo najlepšie, a sme veľmi spokojní. V krátkom čase sa im podarilo pripraviť skvelé projekty, ktoré vytvárajú moderné prostredie pre žiakov.

Je týmto vyriešený problém s nedostatkom miest v školách?

Erika Drgoňová:
V Ružinove sme vďaka novému pavilónu zvýšili kapacitu o 150 miest. Napriek tomu sme tento rok nemohli prijať viac ako 100 záujemcov. Snažíme sa pokryť potreby Ružinova, ale uvidíme, ako sa situácia vyvinie.

Peter Jesenský:
Z pohľadu celého kraja si myslím, že sme vyriešili hlavné problémy. Niektoré lokality, ako Ružinov, stále potrebujú viac miest, ale celkovo sme stabilizovali situáciu.

Prečo tento problém vznikol?

Peter Jesenský:
Počet obyvateľov v Bratislavskom kraji za posledných 10 rokov narástol o 110 000, najmä kvôli migrácii. Mnohé mladé rodiny sa presťahovali do okolia Bratislavy, čo vytvorilo tlak na školy.

Zvyšovanie kapacít na školách
Erika Drgoňová (vľavo) a Simona Beňová

Ružinov patrí medzi najvyhľadávanejšie lokality na bývanie v Bratislave. Ako to vplýva na vašu školu?

Erika Drgoňová:
V roku 2009 sme mali 300 žiakov, dnes máme 960. O Ružinov je veľký záujem, najmä ak škola ponúka kvalitné vzdelanie. Rodičia sú ochotní zmeniť trvalé bydlisko len preto, aby sa dostali do našej školy.

Ako ste sa s tým vysporiadali?

Erika Drgoňová:
Museli sme zrušiť odborné učebne a prerobiť ich na kmeňové triedy. Niektoré dielne a špecializované priestory už nemáme. Aj keď máme novú telocvičňu, stále by sme potrebovali viac športovísk.

Je možné tieto odborné učebne znovu vytvoriť?

Erika Drgoňová:
Zatiaľ nie. Potrebujeme viac času, kým sa demografická krivka začne znižovať a budeme mať dostatočné kapacity na vytvorenie odborných učební.

Ako sa situácia dotýka učiteľov?

Erika Drgoňová:
Učiteľov je nedostatok, najmä v Bratislave. Vyššie životné náklady a nízky spoločenský status učiteľov sťažujú situáciu. Snažíme sa motivovať učiteľov a poskytovať im príležitosti na vzdelávanie.

Peter Jesenský:
Župa sa snaží motivovať učiteľov, napríklad poskytovaním nájomného bývania. Je potrebné zvýšiť platy a zlepšiť podmienky, aby sme udržali kvalitu vzdelávania.

Ako ovplyvňuje nedostatok učiteľov kvalitu vzdelávania?

Erika Drgoňová:
Je to veľká výzva. Riaditeľ musí motivovať učiteľov a vytvárať im prostredie, v ktorom budú chcieť pracovať. Vzdelávame ich, aby sme udržali kvalitu vyučovania na vysokej úrovni.

Chýbajú vám aktuálne nejakí učitelia?

Erika Drgoňová:
Áno, hľadáme školskú špeciálnu pedagogičku a vychovávateľov. Potrebujeme odborníkov na prácu s deťmi so špecifickými potrebami.

Pán Jesenský, je možné, aby župa pomohla motivovať učiteľov?

Peter Jesenský:
Župa je zriaďovateľom stredných škôl a snaží sa motivovať učiteľov rôznymi benefitmi. Otázka financovania je však komplexná a vyžaduje spoluprácu viacerých partnerov.

Ako teda vyzerá budúcnosť školstva v kraji?

Peter Jesenský:
Máme koncept tzv. „smart škôl“, ktorý bol prevzatý ministerstvom a je súčasťou aktuálnej výzvy. Ide o zlepšovanie kvality škôl, nie len o rozširovanie kapacít.

Zvyšovanie kapacít na školách