Minulý rok bola podpísaná medzivládne dohoda o odbornom vzdelávaní medzi Švajčiarskom a Slovenskom. Schválený program dohody má pomôcť odbornému vzdelávaniu na Slovensku. Za potravinársky priemysel sú do programu zapojení Cech pekárov a cukrárov, SOŠ Bratislava a SOŠ Kežmarok. V dňoch 9. – 12. 6. 2013 navštívila 14 členná delegácia našich odborných škôl Švajčiarsko. V delegácii boli zástupcovia rôznych odborných škôl (stavebníctvo, ošetrovateľstvo, hotelová akadémia, pekárstvo – cukrárstvo)
Členkou delegácie bola aj Ing. Danica Daubnerová, zástupca riaditeľa pre praktické vyučovanie na SOŠ Farského v Bratislave. Prinášame jej poznatky, názory a skúsenosti z cesty.
Navštívili sme Živnostenskú priemyselnú odbornú školu GIBB v Berne. Zástupca riaditeľa školy nás oboznámil so systémom odborného vzdelávania na ich škole. Škola disponuje siedmimi veľkým budovami, so 426 triedami. Spádovou oblasťou školy sú 2/3 územia Švajčiarska. 642 učiteľov vzdeláva a pripravuje žiakov v rámci základného odborného vzdelávania na 66 povolaní a v rámci vyššieho odborného vzdelávania ponúka 50 rôznych vzdelávacích programov. Celkovo odborne vzdeláva a pripravuje na svoju profesiu 6 555 učňov, 917 žiakov, ktorí sú zameraní na získanie odbornej maturity a okolo 800 žiakov vo vyššom odbornom vzdelávaní. Odborné vzdelávanie realizujú na sekundárnom a terciálnom stupni.
Až 80 % žiakov zo základných škôl vo Švajčiarsku ide na odborné vzdelávanie a 20 % na gymnázia. Škola je úzko prepojená s praxou realizuje sa duálne vzdelávanie. Rodičia a žiaci si podniky a prevádzky hľadajú sami a uzatvárajú s nimi učňovské dohody o absolvovaní odbornej praxe /bez účasti odbornej školy/, pričom zmluvu za firmu podpisuje majster, ktorý zodpovedá za žiaka na pracovisku. Žiak nie je zmluvne zaviazaný zostať na prevádzke po skončení odborného vzdelávania.
Žiaci sa zúčastňujú v odborných školách teoretického vyučovania 1-2 dni v týždni. Taktiež v rámci vyššieho odborného vzdelávania poskytujú aj iné vzdelávacie programy, rôzne kurzy s majstrovskými skúškami, ktoré sa realizujú počas piatkov a sobôt a cena je približne 10 000 CHF.
Navštívili sme aj centrum pre pekárov, cukrárov a cukrovinkárov, školu Richemont Clubu. Škola, ktorej zriaďovateľom je švajčiarsky zväz pekárov a cukrárov, sa zaoberá vzdelávaním záujemcov o vyššie odborné vzdelávanie a ďalšie celoživotné vzdelávanie v tomto odbore. Centrum disponuje hotelom, reštauráciou, skúšobnou pekárňou a cukrárňou, má moderné materiálovo technické vybavenie, veľké laboratórium. Žiaci stredných odborných škôl si môžu zvyšovať odborné kompetencie v nadpodnikových vzdelávacích kurzoch, ktoré tiež poskytujú. Centrum nedostáva žiadnu finančnú podporu zo štátu, musí sa samofinancovať, a preto každý účastník kurzu si hradí vzdelávanie sám, respektíve náklady hradia vysielajúce podniky / cca 330 Frankov na deň/. Ponúkajú rôzne vzdelávacie programy, ktorých cieľom je zvyšovať odbornosť pracovníkov v pekárňach a cukrárňach, a to na všetkých pozíciách – napr. pekár, majster, manažér podniku. Centrum má aj svoju tlačiareň, kde vydáva rôzne odborné knihy a príručky. Členovia delegácie boli prakticky cvičení vo výrobe lúhovaných praclíkov. Centrum sa podieľa na propagácii pekárskeho a cukrárskeho remesla, formou účasti na výstavách, navštevujú základné školy, a to šieste a siedme triedy základných škôl, kde už začína výber povolania, oslovujú žiakov, rozdávajú brožúry a informačné letáky.
Na základe poznatkov z cesty možno vyvodiť nasledovné hlavné rozdiely odborného vzdelávania vo Švajčiarsku a na Slovensku.
Švajčiarsky systém odborného vzdelávania
Ide o duálne vzdelávanie – úzke prepojenie teórie a praxe
80 percent žiakov sa orientuje na odborné vzdelávanie a prípravu
Žiak a rodič si hľadá firmu, ktorá mu umožní vykonávať prax
Učňovská zmluva sa uzatvára medzi rodičom/žiakom a podnikom
Žiak sa stáva ihneď po nástupe na odborné vzdelávanie zamestnancom podniku
Žiak dostáva za svoju prácu mzdu
Prevažuje praktická príprava nad teoretickou odbornou prípravou / približne 1 deň škola, 4 dni prax/
Veľký výber povolaní cca 230 možných odborov
V rámci praktickej prípravy možnosť nadpodnikových kurzov, ktoré slúžia na skvalitnenie odborného vzdelávania a umožňujú učňom nacvičiť si to, čo sa nenaučili v podniku
Materiálno- technické vybavenie škôl a ich celkové možnosti sú na vysokej úrovni /nemajú finančné problémy/
Existencia ročného vyrovnávacieho vzdelávania pre slabších a neprospievajúcich žiakov /orientácia na odborné vzdelanie a motivovanie žiakov k ďalšiemu vzdelávaniu/
Šanca zamestnania žiakov v praxujúcom podniku
Podporujúce legislatívne prostredie na duálne vzdelávanie
Slovenský systém odborného vzdelávania
Odborné vzdelávanie nie je úzko prepojené s praxou / malá kooperácia s podnikmi a podnikateľským prostredím/
Väčšina žiakov ide na gymnáziá
Škola hľadá vhodnú prax žiakom na zmluvných pracoviskách, alebo poskytuje odborné vzdelanie v školských dielňach
Žiaci nedostáva mzdu za prácu. Niektorí žiaci dostávajú len malé odmeny, čo nie je pre žiakov dostatočne motivujúce.
Zmluva o praxi je uzatvorená medzi školou a firmou
Žiak nie je zamestnancom firmy, ale len žiakom odbornej školy
Prevažuje teoretická odborná príprava. U učebných odboroch je pomer teoretická a praktická príprava v pomere 1:1
V štátnom vzdelávacom programe vo výkonových štandardoch sú na nášho absolventa kladené vyššie nároky
Neexistujú nadpodnikové možnosti praktického vzdelávania a zdokonaľovania sa v odborných zručnostiach
V školstve je deficit financií, čo sa prejavuje chátrajúcimi budovami, riešením len havarijných problémov a slabým materiálovo –technickým vybavením.
Žiaci nemajú dostatočné pracovné návyky, pracovnú disciplínu, mnohí pochádzajú so sociálne slabších rodín. Nevážia si možnosť praxe vo firmách.
Ing. Danica Daubnerová, zástupkyňa pre ODV